fbpx
Winterblues

Winterblues..

Hoewel ik denk dat het heel natuurlijk is om in de winter wat te vertragen en naar binnen te keren, kan het ook zijn dat jouw gevoelens en gedrag verder gaan dan dit. Misschien heb je last van de Winterblues, ik weet wat het is. Daarom heb ik deze keer een blog geschreven over wat dit is, hoe het komt en wat je er zoal aan kunt doen.

De Winterblues

De dagen worden korter, de lucht kouder, en het zonnetje is soms ver te zoeken. Ah, de winter. Voor sommigen een gezellig seizoen met knusse dekens en warme chocolademelk, maar voor anderen kan het de gevreesde winterblues met zich meebrengen. Wat is dat eigenlijk, die winterblues, en waarom merken sommige mensen er niets van en lijkt het een ander haast tot stilstand te brengen?

Wat is de Winterblues?

De winterblues, ook wel bekend als seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD), is geen nieuwkomer in de lijst van winterse ongemakken. Het is als een onwelkome gast die de gezelligheid van het koude seizoen kan overschaduwen. Kenmerken zijn bijvoorbeeld gevoelens van neerslachtigheid, vermoeidheid en een gebrek aan energie.

Waardoor ontstaat het?

Maar waarom krijgen sommige mensen een extra portie winterblues terwijl anderen schijnbaar nergens last van hebben? Nou, de zon speelt een grote rol. Of beter gezegd, het gebrek eraan. In de winter is er minder daglicht (en direct zonlicht), wat van invloed kan zijn op onze biologische klok en de productie van het gelukshormoon serotonine. Minder zonlicht betekent ook minder vitamine D, wat een rol speelt in ons humeur.

De Winterblues en individuele verschillen

Waarom lijkt je buurvrouw elke winter vrolijk rond te huppelen, terwijl jij jezelf uit bed moet slepen? Iedereen heeft een unieke gevoeligheid voor de veranderingen in licht en seizoenen. Genetica, levensstijl, en zelfs waar je woont kunnen allemaal een rol spelen. Dus, als je jezelf betrapt op een winterdip, weet dan dat je niet alleen bent en dat het niet altijd aan jou ligt. Buiten dat, geloof ik ook dat een beetje naar binnen keren en andere activiteiten ondernemen dan in de lente en zomer an sich niet verkeerd zijn. Dit hoort bij het seizoen en is heel natuurlijk. Maar wat als je er echt last van ervaart en nauwelijks nog in beweging komt? Lees dan de tips hieronder en kijk wat je zoal kunt doen.

Wat kun je eraan doen?

Laten we het hebben over het belangrijkste punt: wat kun je eraan doen? Gelukkig zijn er manieren om de winterblues te trotseren of het in ieder geval dragelijker te maken.

  1. Daglicht tanken:

Ga naar buiten, zelfs als het koud is! Daglicht kan wonderen verrichten voor je humeur. Een korte wandeling tijdens lunchtijd kan een wereld van verschil maken! Dus pak jezelf op, hoe lastig ook en maak een wandeling in de natuur of desnoods een klein rondje in de buurt. Ik vind dat in de winter ook minder leuk dan in de lente of zomer, hoewel een rondje op een koude zonnige dag wel heerlijk is. Maar geloof me, het maakt echt verschil. Vraag desnoods iemand mee, als je het alleen te lastig vindt. Pak je ook meteen tip nummer 5 mee!

  1. Lichttherapie:

Overweeg lichttherapie. Een lamp met helder licht (daglichtlamp) kan de effecten van zonlicht nabootsen en je stemming verbeteren. Ik heb er zelf ook eentje, onze kat vindt de lamp ook heel fijn, wat best grappig is, want er straalt geen warmte vanaf. Ze heeft hem zelfs weleens aangezet toen we weg waren en toen we thuis kwamen lag ze er heerlijk voor. 

  1. Beweging:

Beweeg je lichaam! Of het nu een energieke work-out is of gewoon een dansje in je woonkamer, fysieke activiteit stimuleert de aanmaak van endorfine. Dus shake that body, al zijn het maar kleine momenten. Loop een keertje extra de trap op, doe een oefening tussendoor, zoek een dans workout op, als je dat leuk vindt. Zoek naar jouw eigen manier om te bewegen.

  1. Voeding:

Zorg goed voor jezelf door voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan vitamine D en omega-3 vetzuren. Denk aan vette vis, noten, en zaden. Buiten deze voedingsmiddelen is sowieso gezonde voeding een plus natuurlijk, daar voel je je altijd beter door. Dus niet teveel (of liefst helemaal geen) pakjes en zakjes en bewerkte voeding. Maar biologische producten, plaatselijke groenten, fruit en eventueel vlees als je dat eet. Gezonde voeding maakt een enorm verschil voor je humeur.

  1. Sociale connecties:

Blijf in contact met vrienden en familie. Sociale interactie kan een krachtig tegengif zijn voor een winterdip. Dus geef het gewoon aan als je even niet fijn in je vel zit, dat je even gezelschap nodig hebt of een oppepper. Weet je niet bij wie je terecht kunt? Stuur mij even een berichtje, dan doe ik mijn best voor jou.

  1. Creëer gezelligheid:

Maak je omgeving gezellig! Steek kaarsen aan, gebruik warme dekens, en vul je ruimte met dingen waar je blij van wordt. Gebruik warme kleuren, en neem bijvoorbeeld de tijd om nieuwe foto’s van familie en vrienden te laten printen en hang ze op. Zoek gezellige decoratie op tweedehands sites of bij de kringloop, als je het op een duurzamere manier wilt aanpakken.

  1. Laat jezelf verwennen:

Boek eens een massage of ga heerlijk uitgebreid naar de sauna, komt dat financieel niet zo uit, probeer dan je eigen badkamer om te toveren in een spa of kijk iemand lief aan zodat diegene jou een massage wil geven.

Conclusie

Dus, de volgende keer dat je merkt dat de winterblues aan je deur klopt, weet dan dat je niet machteloos bent. Het is oké om jezelf een beetje extra liefde te geven in deze koude maanden. Pak dat dekentje, maak die wandeling, zoek de gezelligheid op en zorg voor goede voeding. 

Laat de winterblues je niet tegenhouden; je hebt de kracht om te stralen, zelfs op de donkerste dagen. 🌟

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Veilig gehecht

Veilig gehecht

Ben jij veilig gehecht? Veilige gehechtheid, een schatkist van emotionele stabiliteit en zelfvertrouwen. Maar hoe weet je of je veilig

Lees verder »
Stel hier gerust je vraag

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten